Bakdag!

I dag har jag varit duktig ;) jag har bakat grötbullar..
Här kommer receptet:
GRÖTBULLAR

3 dl havregryn
5 dl vatten
salt
Kokas till gröt (går också att använda överbliven gröt)

2 pkt jäst
1 dl sirap
100g margarin
5 dl mjölk
2 l rågsikt (ev kan lite mer behövas)
3 stora morötter rives fint

smält smöret och häll i mjölken, lös upp jästen.
blanda i gröten och morötterna och sirapen. blanda i mjölet arbeta till en deg.
låt degen jäsa.
knåda degen och gör bullar i den storlek som passar dig.
Grädda mitt i ugnen ca 10 min.. när det är ca 3-4 min  kvar av gräddningen så kan man pensla bullarna med lite vatten så blir bullarna mjuka på toppen.

Lycka till!

så här kan det gå om man sitter och drömmer när man bakar ;)

Så här blev iaf resultatet.


Kommentarer
Postat av: Linda

Grötbullar lät annorlunda :-)

men de såg väldigt mumsiga ut, måste provas nån dag!

Kram

2009-10-15 @ 11:06:03
URL: http://autumnleaf.blogg.se/
Postat av: YVETTE

Nämen vilket spännande bröd...äter man de med smör på eller som ett kaffebröd??

KRAMEN

2009-10-15 @ 20:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0